onsdag 28 november 2007

Vargar


Är inte inkonsekventa i sitt språk, tänk om vi vore lika bra på att uttrycka oss, vad oerhört mycket lättare allt skulle vara. Man skulle säga nej och alla skulle fatta att det var nej man menade och inget annat. Man skulle kunna ha konversationer på ett enkelt sätt utan att tänka: "egentligen menar han/hon nåt annat men säger det inte...", varför ska man krångla till allt?

Vargen säger:
Jag är snäll.
Jag är arg
Jag är hungrig.
Jag är trött.
Jag vill leka.

Människan säger:
Jag är snäll men jag är inte mesig utan jag kan stå på mig men jag vill inte verka tafatt.
Jag blev arg nu lite, men inte så jättearg utan mest besviken fast egentligen gjorde det inget, jag kommer nog över det för jag vet att du inte menade det...för det gjorde väl inte?
Jag är lite hungrig, men jag kan ta en liten hård macka utan smör, inte behöver du laga nåt för mig, jag kan köpa nåt istället.
Jag är trött, men visst kan jag städa hela huset och fixa tvätten och hämta dig inatt klockan 4, jag kan sova när jag bir gammal, nej, nej, det går bra!
Jag vill leka, universellt på alla språk, det enda som tydligen funkar överallt.

Annars är vi oftast VÄLDIGT otydliga, fram för mer raka linjer, säg det du vill ha sagt och framförallt, var ärlig mot dig själv!

Yours only Alfa

Inga kommentarer: